Nowe przegubowce na gaz odebrane!

5 fabrycznie nowych miejskich autobusów przegubowych klasy mega 18 m marki Solaris, zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), zasiliło dziś flotę naszego Przedsiębiorstwa.
Przegubowe Solarisy Urbino 18, najnowszej, IV generacji, pomieszczą 155 pasażerów, w tym 45 
na miejscach siedzących. Są niskopodłogowe, z czworgiem drzwi, klimatyzacją oraz dodatkowymi urządzeniami grzewczymi, zasilanymi sprężonym gazem ziemnym CNG. Wyposażenie obejmuje także m.in.: 4 podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów oraz kasowniki dotykowe, w tym jeden z funkcją terminala płatniczego. 
Autobusy zostały pozyskane od konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach sp. z o.o. oraz PKO Leasing S.A. 
w drodze 10-letniego leasingu operacyjnego, z opcją wykupu za 1% wartości netto przedmiotu leasingu. Wartość kontraktu wynosi 8 268 966 zł netto.

Podczas dzisiejszej uroczystości włączenia 5 „gazowców” do floty MPK, Prezes Zarządu Spółki, Krzysztof Zalibowski podkreślił wsparcie władz miasta, z Prezydentem Radosławem Witkowskim na czele, 
w dynamicznej modernizacji taboru autobusowego gminnej Spółki. Prezydent R. Witkowski z kolei zaznaczył rolę nowych, zero- i niskoemisyjnych autobusów, w promowaniu komunikacji publicznej, jako komfortowego i ekologicznego środka transportu miejskiego.

Dostawa gazowych przegubowców nastąpiła blisko miesiąc przed terminem przewidzianym 
w umowie, dzięki czemu będą mogły wyjechać na trasę już w najbliższy weekend, obsługując dojazdy do cmentarzy na najbardziej obleganych liniach.

Tym samym rok 2021 okazał się rekordowym jeśli chodzi o zmiany taborowe w MPK
Łącznie, w 2021 roku, flotę MPK zasiliło 14 nowych autobusów! 
5 gazowych przegubowców poprzedziła bowiem lipcowa dostawa 9 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, zakupionych przez miejską Spółkę w ramach projektu UE pn. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Radomiu poprzez zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą”. 

A TO NIE KONIEC ZAPLANOWANYCH I REALIZOWANYCH ZMIAN TABOROWYCH W MPK 
Sukcesywna wymiana naszego taboru zakłada pozyskiwanie następnych autobusów zarówno komfortowych, jak i proekologicznych.
W przyszłym roku Spółka zamierza wyleasingować 5 kolejnych nowych gazowych przegubowców, zaś w roku 2023 na ulice Radomia powinno wyjechać 6 autobusów 18 m z napędem elektrycznym, których zakup jest planowany przez MPK w ramach Programu Priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” (Faza I), organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na ten cel Spółka otrzyma z NFOŚiGW 12 622 500 zł dotacji oraz 5 237 500 zł pożyczki. 
Złożone w styczniu br. wnioski zakładały zakup 11 autobusów elektrycznych 18 m wraz z infrastrukturą 
do obsługi linii nr 7, jednak z uwagi na zmianę przez Fundusz zasad Programu, możliwe było uzyskanie wsparcia na zakup 6 pojazdów, trzech podwójnych ładowarek zajezdniowych oraz budowę stacji ładowania pantografowego. 
Podpisanie stosownych umów pomiędzy NFOŚiGW, a MPK spodziewane jest w połowie listopada br.
Realizowany przez Zarząd MPK, przy wsparciu władz Miasta, plan wymiany autobusów powoduje, że nasza Spółka już jest jednym z krajowych liderów pod względem posiadanego taboru zero- i niskoemisyjnego, zaś wkrótce autobusy elektryczne i gazowe stanowić będą większość użytkowanej przez nią floty.