Od dziś we flocie radomskiego MPK znajduje się już 19 autobusów elektrycznych!!!
Przed rokiem na trasę linii 1 oraz linii 12 wyjechała pierwsza 10-tka „elektryków”.
Kolejnych 9 Solarisów Urbino 12 electric wraz z 5 ładowarkami mobilnymi, stacją ładowania pantografowego oraz pojazdem technicznym, przekazanych zostało dziś przez wykonawcę kontraktu, firmę Solaris Bus & Coach, wieńcząc „unijny” projekt pn. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Radomiu poprzez zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą”.
Wartość kontraktu wyniosła 28 438 830 zł brutto (23 121 000 zł netto), z czego blisko 85% kosztów kwalifikowanych – 19 160 700 zł, MPK pozyskało z unijnej dotacji
w konkursie zorganizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W piątkowej uroczystości uczestniczyli m.in.: Prezydent Radomia Radosław Witkowski, Dyrektor MZDiK Piotr Wójcik, Dyrektor firmy Solaris Bus & Coach Krzysztof Musiał oraz pracownicy i władze MPK z Prezesem Zarządu Krzysztofem Zalibowskim na czele. Wszyscy podkreślali właściwość obranego przez władze Miasta oraz gminnej Spółki kierunku wymiany taboru wyłącznie na autobusy ekologiczne: zero-
i niskoemisyjne.
Nowe autobusy są niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w klimatyzację, monitoring i ładowarki USB oraz kasowniki z wyświetlaczem, przystosowane do płatności zbliżeniowych.
Od najbliższego poniedziałku obsługiwać będą linię nr 3, biegnącą między Michałowem, a Idalinem.
W wyniku konkursu z udziałem internautów, nowe autobusy uzyskały imiona: ANTYSMOG ANTONI, BRYCZKA ELEKTRYCZKA, EKOBUSIO, EKO JULIA, ELEKTRA, ELEKTROPODWÓZKA, KASPEREK, MKNĄCY BEZGAZ, PANTOGRAFEK.
To nie koniec zmian taborowych w MPK. W listopadzie br. planowany jest odbiór 5 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich, klasy mega 18 m, zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), które pozyskane zostaną w drodze leasingu operacyjnego od konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach sp. z o.o. oraz PKO Leasing S.A.
Pozyskanie kolejnych 5 sztuk przegubowych „gazowców” planowane jest również w roku 2022.
Realizując proekologiczną politykę transportową władz miasta, radomskie MPK, jako Spółka gminna, złożyło w styczniu br. wnioski na dotację (25 245 000 zł) i pożyczkę (7 755 000 zł) dla projektu „elektryfikacji” linii nr 7, pn. „Rozwój elektromobilności w transporcie zbiorowym Miasta Radomia, poprzez zakup 11 autobusów elektrycznych 18 m wraz z infrastrukturą”, w ramach Programu Priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” (Faza I), organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Projekt zakłada zakup 11 szt. elektrycznych autobusów przegubowych, 5 szt. ładowarek zajezdniowych oraz budowę 2 stacji ładowania pantografowego w obrębie pętli przy ul. Królowej Jadwigi oraz ul. Sycyńskiej.
Środki, o które zabiega MPK stanowią ok. 80 % kosztów kwalifikowanych planowanego zakupu. Tym samym Radom znalazł się wśród zaledwie 33 miast, których wnioski zostały złożone w naborze,
do czasu wyczerpania alokacji wynoszącej 1,3 mld zł. Wnioski MPK przeszły pozytywnie ocenę formalną. Obecnie trwa etap oceny merytorycznej.
Decyzja odnośnie przyznania środków powinna zapaść w II połowie br. Jeśli będzie pozytywna, już wkrótce radomskie MPK posiadać będzie ponad połowę swej floty w wydaniu zero- i niskoemisyjnym, tj. 30 autobusów o napędzie elektrycznym i 47 zasilanych CNG, co uplasuje gminną Spółkę w ścisłej czołówce krajowych przewoźników pod względem posiadanego taboru ekologicznego.