W ślad za MZDiK, przypominamy zasadę działania tzw. „ciepłego guzika” w autobusach miejskich, wyposażonych w ww. system. Pojazdy takie są odpowiednio oznakowane,
aby pasażerowie nie mieli wątpliwości, jak się zachowywać. Na drzwiach (od wewnątrz
oraz z zewnątrz) są czerwone naklejki z napisem “Na przystanku otwórz drzwi przyciskiem!”. Zewnętrzne przyciski przy wejściach są wyróżnione napisem “Przycisk otwierania drzwi
przez pasażera”. Identyczne napisy są też we wnętrzu, ale pod nimi umieszczono strzałki wskazujące odpowiedni przycisk. W niektórych wozach zostały bowiem fabrycznie zamontowane na słupkach po dwa guziki: STOP oraz DRZWI. Jedynie drugi z nich jest
do otwierania drzwi. Ten pierwszy służy do powiadamiania kierowców o konieczności zatrzymania się na przystanku na żądanie. Prosimy o uważne czytanie informacji
oraz wskazań strzałek umieszczonych na wspomnianych naklejkach!
Uwaga! Przyciski obok drzwi każdorazowo uaktywniają kierowcy, wciskając odpowiedni przycisk na swoim pulpicie w kabinie po zatrzymaniu się na przystanku. Po zamknięciu drzwi system jest automatycznie wyłączany, więc nie może być mowy o wyjściu lub wejściu
do autobusu, który już ruszył z przystanku bądź zatrzymał się przed sygnalizatorem!
Jeżeli w jakimś autobusie nie ma żadnych naklejek związanych z „ciepłym guzikiem”, oznacza to, że tam wciąż obowiązują dotychczasowe zasady otwierania drzwi bezpośrednio
przez kierowców. W niektórych pojazdach nie ma przycisków tylko przy przednich drzwiach. Zasada jest zatem prosta – jeśli dane wejście jest oznakowane naklejkami, należy wtedy skorzystać z przycisku, a jeśli nie, to znaczy, że w tym autobusie albo w tych drzwiach systemu nie ma.
Istotna uwaga dotyczy części najnowszych autobusów, w których fabrycznie jest zainstalowany dodatkowy system automatycznego zamykania drzwi otwartych wcześniej
przy pomocy przycisków. Jeśli przez kilka sekund nikt tam nie wsiada lub nie wysiada
z pojazdu danym wejściem, to fotokomórka decyduje o samoczynnym zamknięciu tych drzwi. Poprzedza to sygnał dźwiękowy (pikanie). Apelujemy zatem, by nie wsiadać i nie wysiadać
po włączeniu się sygnału ostrzegawczego o zamykaniu drzwi! W takim przypadku należy poczekać, aż drzwi się zamkną i wtedy ponownie je otworzyć. Próba wejścia “na siłę” może skończyć się tak, że skrzydła drzwi najpierw kogoś dotkną i dopiero “odbiją”.
Wyjątkiem od stosowania „ciepłego guzika” mogą być sytuacje, gdy kierowca zauważy
na przystanku lub w autobusie pasażera z ograniczoną mobilnością (na przykład niewidomego, na wózku inwalidzkim, o kulach, bądź w inny sposób niepełnosprawnego),
który mógłby nie poradzić sobie z samodzielnym otworzeniem drzwi. Jeśli w tłumie prowadzący pojazd nie zauważyłby takiej osoby, to apelujemy o pomoc do współpasażerów. Kierowcy mogą ponadto wciąż sami otwierać drzwi tam, gdzie z uwagi na bardzo dużą wymianę pasażerów i tak będą oni korzystali ze wszystkich wejść.
Ewentualne nieprawidłowości w działaniu systemu „ciepłego guzika” w autobusach można zgłaszać telefonicznie bezpośrednio do dyspozytorów poszczególnych operatorów (numery telefonów są widoczne na tyłach autobusów). Dyspozytorzy pracują całodobowo, mają oni też łączność z kierowcami, więc w sytuacjach spornych można natychmiast się z nimi skontaktować i wyjaśnić daną sprawę. Inne uwagi dotyczące „ciepłego guzika” można zgłaszać w dni powszednie w godzinach 7:30-15:30 do Działu Przewozów Pasażerskich MZDiK (ulica Moniuszki 5, telefon 48 365-51-93 lub e-mail: komunikacja@mzdik.pl).