5 fabrycznie nowych autobusów miejskich klasy mega 18 m, MAN Lion’s City 18, zasilanych olejem napędowym, zasiliło flotę radomskiego MPK. Zastąpią najstarsze przegubowce, wyprodukowane
w 2006 roku.
Dostawę zrealizowało konsorcjum firm: PKO Leasing S.A. oraz MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. Cena ofertowa 10-letniego leasingu operacyjnego wynosi 11 517 966 zł netto.
Każdy z przegubowych MAN-ów pomieści 154 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Dodatkowo posiada dwa stanowiska na wózek inwalidzki lub dziecięcy.
Autobusy są klimatyzowane, w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto każdy pojazd wyposażony jest w wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów, 5 podwójnych portów USB, umożliwiających pasażerom ładowanie baterii urządzeń mobilnych oraz kasowniki dotykowe, w tym jeden z funkcją terminala płatniczego. Silniki autobusów spełniają rygorystyczną normę emisji spalin EURO-6, porównywalną z niską emisją autobusów gazowych.
Po raz pierwszy na ulice Radomia nowe przegubowce wyjadą w pierwszym tygodniu stycznia. Obsługiwać będą najbardziej oblegane przez pasażerów linie nr: 4, 7, 9 i 17.
Obecny na prezentacji odebranych autobusów Prezydent Miasta Radomia Radosław Witkowski, podkreślił słuszność polityki taborowej Spółki, zakładającej dywersyfikację autobusów pod kątem rodzaju paliwa, co w niestabilnych czasach pozwala lepiej kontrolować koszty, a jednocześnie utrzymywać proekologiczny kierunek wymiany autobusów.
Obecnie największy radomski przewoźnik posiada 19 autobusów elektrycznych, 42 zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) oraz 71 diesli.
Decyzja MPK o zakupie autobusów zasilanych olejem napędowym, spowodowana była zdecydowanie niższymi kosztami ich pozyskania i utrzymania, w stosunku do autobusów elektrycznych i gazowych,
do których paliwo (energia elektryczna oraz gaz ziemny CNG) drożeje w sposób znaczący
i nieprzewidywalny.
Nie mniej, w 2023 roku na ulice Radomia wyjedzie kolejnych 6 przegubowych autobusów elektrycznych (18 m), zamówionych przez MPK, w kwietniu br., od firmy Solaris Bus & Coach, w ramach Programu Priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” (Faza I), organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na ten cel gminna spółka pozyskała z NFOŚiGW 12 622 500 zł dotacji oraz 7 177 500 zł niskooprocentowanej pożyczki.