Pierwszy z dziesięciu elektrycznych Solarisów, które wkrótce wyjadą na ulice Radomia jest już w bazie MPK. Autobus przejdzie teraz testy sprawdzające, czy spełnione są wszystkie szczegółowe warunki zamówienia. Niezbędne będzie także sprawdzenie współdziałania z ładowarkami, zarówno tymi, które znajdują się na terenie bazy MPK jak i pantografowymi zamontowanymi na dwóch pętlach autobusowych – na Południu oraz na Gołębiowie I. Po zakończeniu testów, do Radomia przyjedzie kolejnych dziewięć zamówionych u producenta elektrycznych autobusów, które zasilą flotę MPK.
Przypomnijmy, że cały zakup jest realizowany w ramach projektu multimodalnego współfinansowanego z funduszy unijnych. Oferta firmy Solaris była jedyną, jaka wpłynęła na ogłoszony przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji przetarg. Za 10 elektrycznych autobusów wraz z całą infrastrukturą ładującą miasto zapłaci prawie 32 miliony złotych. Jednocześnie dostawca zaproponował udzielenie trzyletniej gwarancji.
Autobusy „Solaris Urbino 12e” będą umożliwiały podróż około 70 pasażerom, w tym przynajmniej 25 na miejscach siedzących. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w elementy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, monitoring, ładowarki USB, tzw. ciepły przycisk, a kasowniki nie będą już miały przycisków, lecz ekrany dotykowe. Nowe elektryczne autobusy będą obsługiwały linię nr 1.
W przededniu rozpoczęcia odbiorów pierwszych w historii miasta „elektryków”, bazę MPK odwiedził Prezydent Radomia Radosław Witkowski, który w maju ubiegłego roku podpisał umowę na dostawę tego nowoczesnego i ekologicznego taboru. Prezydent podkreślił znaczenie autobusów elektrycznych dla realizowanej w Radomiu Strefy Wygodnego Ruchu, jak również dla radomskiego przedsiębiorstwa, które wkrótce może stać się jednym z krajowych liderów w dziedzinie ekologicznej komunikacji miejskiej.
Radomskie MPK ogłosiło właśnie przetarg na dostawę kolejnych dziewięciu pojazdów elektrycznych. Miejska spółka ma na ten cel przyznane unijne dofinansowanie w kwocie 19,16 mln złotych. Dotacja pokryje do 85 proc. kosztów kwalifikowanych projektu.
Oprócz zakupu dziewięciu autobusów elektrycznych klasy maxi, projekt MPK obejmuje także pozyskanie pięciu dwuwyjściowych mobilnych stacji ładowania zajezdniowego, budowę stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli przy ul. Królowej Jadwigi oraz zakup nowego pojazdu technicznego wyposażonego w mobilną stację ładowania autobusów. Dostawa autobusów planowana jest na koniec II kwartału 2021 roku. Nowe pojazdy będą wykorzystywane do obsługi linii nr 3 i zastąpią najstarsze autobusy spalinowe MPK.